• Purentavaivat voivat oireilla puremalihaksissa, leukanivelissä, hampaiden vihlontana tai särkynä. Myös päänsäryn tai kasvojen, korvien tai niskan kivut saattavat liittyä purentaan.
  • Vaivojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, kuten epätasapainoinen purenta, yönarskutus ja stressi.
  • Hoito alkaa kipuja lievittämällä ja lihaksia rentouttamalla, jotta vaivat helpottavat. Sitten korjataan purennan ongelmat, jotta oireet eivät uusiudu.

Purentavaivat ja niiden hoito

Purennasta johtuvat oireet ovat usein epämääräisiä. Ne heijastuvat monesti suun ulkopuolelle puremalihaksiin ja leukaniveliin, mutta usein myös hampaisiin. Hampaissa voi esiintyä viiltoa ja jopa särkyä. Myös päänsärky sekä kivut kasvoissa, korvissa ja niskassa voivat liittyä purentaan ja purentaelimen toimintaan.

Monet purentaperäisistä vaivoista kärsivät potilaat hakeutuvat ensin lääkärin vastaanotolle. Koska oireet ovat epämääräisiä ja potilaan hampaat usein aivan hyvässä kunnossa, ei oireita välttämättä osata yhdistää purentaan.

Purentavaivojen syyt

Vaivojen taustalla voi olla monenlaisia syitä, kuten epätasapainoinen purenta, yönarskutus ja stressi. Lähes jokaisella on purennassaan pieniä korotuksia, jotka ohjaavat leukaa hieman vääränlaiseen asentoon. Silloin puremalihakset helposti väsyvät ja kipeytyvät. Purentavaivasta kärsivä ihminen narskuttaa usein hampaitaan varsinkin öisin. Narskutus tai hampaiden yhteenpuristaminen esimerkiksi stressin yhteydessä pahentaa tilannetta entisestään.

Hampaiden narskuttelu ja yhteenpuristaminen, purentatavat ja jännitystilat kietoutuvat usein noidankehäksi; yksi vaiva pahentaa toista ja alkuperäisen syyn selvittäminen voi olla vaikeaa.

Myös huonosti sopivat hammasproteesit ovat yleinen purentavaivojen syy.

Noidankehää laukaisemaan

Hoidon alussa on tärkeätä saada kivut lievittymään ja lihakset rentoutumaan. Tulehduskipulääkkeet ovat tehokkaita kivunlievittäjiä. Lihaksia voidaan rentouttaa mm. lihasten harjoittamisella ja voimistelulla, lämpöhoidolla ja levolla. Kevyestä poski- tai ohimolihasten hieronnasta ja särkygeeleistä voi olla apua.

Yleensä parhaimman avun antaa muovinen purentakisko, joka estää hampaiden narskuttelua ja rentouttaa puremalihaksia. Purentakiskoa käytetään lähinnä öisin.

Purennan tasapainotus ja korjaus

Kipujen lievityttyä pyritään usein korjaamaan ja tasapainottamaan purenta, jotta vaivat eivät uusiudu. Purennan tasapainotus tapahtuu niin, että hampaiden korottavista kohdista ja paikoista hiotaan pois muutamia millimetrin kymmenes- tai sadasosia. Puuttuvia hampaita voidaan lisäksi korvata kruunuilla, silloilla tai hammasproteeseilla. Väärää purentaa voidaan korjata myös oikomishoidolla.

Kokoproteeseja käyttävän purentavaivoihin voi tuoda helpotusta proteesien korjaaminen tai uusiminen.