• Perushammashoidosta yli 90 % on itse kotona tehtävää.
  • Säännölliset tarkastukset auttavat huomaamaan ongelmat ajoissa.
  • Hammaskulman kutsujärjestelmä muistuttaa halutessasi varaamaan tarkastusajan.

Ennaltaehkäisy on viisainta hammashoitoa

Perushammashoidosta yli 90 % on potilaan itse suorittamaa kotihoitoa ja loput hammaslääkärin tai suuhygienistin tekemää ehkäisevää ja korjaavaa hoitoa. Hyvällä kotihoidolla ja säännöllisillä hammaslääkärin tarkastuksilla voidaan ennaltaehkäistä merkittävä osa suun terveysongelmista.

Hyvää kotihoitoa

Kotihoidon kulmakivet ovat hyvä päivittäinen suuhygienia ja terveellinen ravinto. Huolellinen puhdistus kahdesti päivällä fluorihammastahnalla ja apuvälineillä (harjat, lanka, tikut) on tarpeen. Viitisen minuuttia päivästä vievä rutiini on pieni uhraus suun terveydestä.

Ruokailu ratkaisee

Ravinnolla on suuri merkitys plakin eli hampaan pinnalle kertyvän peitteen muodostumisessa. Mitä enemmän syö makeaa sitä enemmän plakkia tuottavat bakteerit kasvavat suussa.

Ruokailuaikojen tulisi olla säännölliset ja aterioiden välillä riittävä tauko, koska jatkuva napostelu ylläpitää bakteerimäärän kasvua.

Bakteerit tuottavat happoa, joka heikentää hampaan pintaa ja saa aikaan hampaiden reikiintymistä. Myös ientulehdus korreloi plakin määrään.

Säännölliset tarkastukset paljastavat ongelmat ajoissa

Perushammashoitoon kuuluu hammaslääkärin tekemä säännöllinen tarkastus röntgenkuvineen. Jos hampaista löytyy reikiä, ne paikataan tilanteeseen sopivalla materiaalilla. Hammaskiven poistossa ja ientulehdusten hoidossa suuhygienisti toimii usein hammaslääkärin apuna.

Röntgenkuvia otetaan säännöllisin väliajoin sekä hammasväleistä että koko hampaiston ja leukojen alueelta. Näin voidaan olla varmoja ettei juurten kärjissä ole joskus oireettomiakin tulehduspesäkkeitä. Pesäkkeet on syytä hoitaa, koska niillä on todettu olevan yhteys joihinkin yleissairauksiin. Nykyään myös ortopedit ja sisäelinkirurgit vaativat hammastulehdukset hoidetuiksi ennen suurempia leikkauksia.

Kutsujärjestelmä muistaa puolestasi

Säännölliset määräaikaistarkastukset ovat paras keino ehkäistä isompia hammasongelmia. Helpoin tapa on liittyä kutsujärjestelmäämme, jossa oma hammaslääkäri kutsuu potilaan yksilöllisin väliajoin vastaanotolle.

Oma hammaslääkäri myös tuntee parhaiten kunkin potilaan suun terveydentilan. Pieniä reiänalkuja voidaan usein seurata vuodesta toiseen. Hammaslääkäripelkokin helpottaa, kun käy säännöllisin väliajoin omalla tutulla hammaslääkärillä. Mainitse vastaanotolla jos olet kiinnostunut liittymään kutsujärjestelmään.