Purentavaivat voivat tuottaa leukanivelalueen ääniä, suun avaamisvaikeuksia, lihasjäykkyyttä, narskuttelua, yhteenpuremista tai kulumia sekä tai pään-, niska- ja hartiasärkyä.

Vaivoille ei ole yhtä syytä. Taustalla voi olla mm. yleissairaus, tapaturma, kiputila, masennus tai stressi.

Hoidossa käytetään purentakiskoa, fysikaalista hoitoa, purentalihasjumpaa ja lääkkeitä. Purentaa voidaan tasapainottaa hionnalla, oikomishoidolla ja proteettisesti.

Purennan hoito

Purennan ongelmat ovat yleisiä. Niitä esiintyy kaikenikäisillä, eniten 20-40 -vuotiailla ja naisilla puolta miehiä useammin. Hoitokeinot valitaan yksilöllisesti. Usein hoitomuotona on öisin käytettävä purentakisko.

Purennan ongelmia

Purentaelimistö voi oireilla monenlaisin kipu- tai toimintahäiriöin: leukanivelalue rahisee tai naksuu, suuta on hankala avata, puremalihaksissa on jäykkyyttä, hampaita narskutellaan tai purraan yhteen ja hampaat kuluvat, päätä särkee ja niska- ja hartiaseutu vaivaa.

Purentaelimistön toimintahäiriöille ei ole yksiselitteistä syytä. Niille altistavia tekijöitä ovat yleissairaudet, tapaturmat, geneettiset tekijät, laaja-alainen kipu sekä psykososiaaliset tekijät, kuten masennus ja stressi. Esimerkiksi jokin suuri stressaava tekijä voi laukaista lihasperäisen oireilun. Toisella taas toimintahäiriöitä saattaa ylläpitää hampaiden narskuttelu.

Purentaelimistön toimintahäiriöt ovat yleisiä; Jopa puolella väestöstä voi esiintyä nivelääniä ja 5- 10 prosentilla toimintahäiriöihin liittyvää kipua. Purennan ongelmia voi olla kaikenikäisillä, mutta selvä huippu esiintyvyydessä on 20-40 -vuotiailla. Naisilla purentaelimistön toimintahäiriötä esiintyy kaksi kertaa miehiä enemmän.

Hoitomuodon valinta

Purentaongelman hoitokeino valitaan yksilöllisten ongelmien tutkimuksen ja diagnoosin perusteella. Usein käytetään purentakiskoa. Se on muovista hampaiden päälle tehty hammaskaaren muotoinen levy. Kiskoa käytetään lähinnä öisin.

Purentakisko rentouttaa purentalihaksia, laukaisee jännitystä ja suojaa hampaita kulumiselta. Kisko valmistetaan hammaslääkärin vastaanotolla otetun jäljennöksen avulla hammaslaboratoriossa ja sovitetaan suuhun hammaslääkärin vastaanotolla.

Kiskohoidon lisänä tai vaihtoehtona käytetään fysikaalista hoitoa, purentalihasjumppaa ja lääkkeitä. Tarvittaessa purentavirheitä voidaan hoitaa esim. tasapainottamalla purentaa hionnalla, oikomishoidolla ja proteettisten hoitoratkaisujen avulla.

Hammaskulma © 2018