• Ientulehduksilla on yhteys yleisterveyteen. Useat ortopedit ja sisäelinkirurgitkin vaativat hammastulehdukset hoidetuiksi ennen suuria leikkauksia.
  • Hoitamaton ientulehdus voi johtaa tuhoisaan parodontiittiin.
  • Jopa 10-15 % aikuisista kärsii pitkälle edenneestä parodontiitista.
  • Hammaslääkärin hoidossa parodontiitti saadaan lähes aina kuriin.
  • Parodontiitin selättäminen vaatii sitoutunutta kotihoitoa ja säännöllisiä ylläpitopuhdistuksia.

Ientulehduksen hoito

Ientulehduksen taustalla on usein plakki. Kun se poistetaan huolella, paranee tulehdus nopeasti. Pitkittynyt ientulehdus voi johtaa parodontiittiin ja sen myötä hampaiden menetykseen. Hammaslääkärin hoidossa hampaat voidaan kuitenkin lähes aina pelastaa.

Eroon ientulehduksesta

Ientulehdus eli gingiviiti on yleensä hampaiden pinnalle kertyvän bakteeripeitteen eli plakin seurausta. Oireena on usein ikenen turpoamista ja verenvuotoa.

Kun plakki poistetaan huolellisesti kotikonstein tai vastaanotolla, gingiviitti paranee parissa päivässä. Ientulehdus ei aiheuta pysyviä muutoksia ikenessä ja leukaluussa.

Ientulehduksesta parodontiitiksi

Pitkään jatkuva ientulehdus voi muuttua parodontiitiksi. Sairaus etenee usein oireitta melko pitkälle. Jopa 10-15 prosenttia aikuisista kärsii pitkälle edenneestä parodontiitista.

Parodontiitissa ientasku syvenee ja tulehdus etenee tuhoamaan leukaluuta. Hoitamattomana sairaus voi johtaa hampaiden menetykseen. Luukato on pääosin palautumaton, mutta hammaslääkärin hoidossa tuhot saadaan lähes aina pysähtymään ja hampaat pelastettua.

Parodontiittia hoidetaan puhdistamalla syventyneet ientaskut puudutuksessa 2-4 vastaanottokäynnillä. Joskus tarvitaan lisäksi leikkauksellinen ikenien ja hampaiden puhdistus.

Jatkuvaa kotihoitoa ja ylläpitopuhdistuksia

Hoitotuloksen säilyttäminen edellyttää suun bakteerimäärän pitämistä alhaisena huolellisella kotihoidolla. Kotihoito opetetaan kädestä pitäen parodontiittihoidon yhteydessä.

Lisäksi tarvitaan hammaslääkärin tai suuhygienistin säännöllisiä ientaskujen ylläpitopuhdistuksia.

Hammaskulma Käyntiosoite:
Yliopistonkatu 33 D (sisäpiha) tai